کامیون یخچال‌دار

همان‌طور که از نام یک کامیون یخچال‌دار پیداست، باید این قابلیت را داشته باشد تا بتواند بار خود را تحت هر شرایطی با ایمنی کامل و به درستی حمل کند. این بار ممکن است از محصولات لبنی مثل ماست و شیر گرفته تا گوشت و مواد غذایی باشد که در هر محیطی باید در یک مکانی که دارای سیستم خنک کننده است قرار گیرند تا در گرمای زیاد دچار خرابی و آسیب نشوند. پس به همین خاطر   کامیون‌های یخچال‌دار برای حمل سالم این محصولات و حفظ سلامتی بار بسیار مهم و ضروری هستند.

Image
Image

انواع یخچال کامیون

کامیون یخچال‌دار را از نظر دیفراست به دو نوع دیفراست دار و فاقد دیفراست تقسیم بندی می کنند.

فاقد دیفراست

در حمل مواد بسته ‌بندی ‌شده که هیچ گونه رطوبت و بخاری ندارند، مدل‌های بدون دیفراست کاربرد بیشتری خواهد داشت. برای مثال می توان در پخش فرآورده گوشتی بسته ‌بندی ‌شده ، داروهای معمولی بالای صفر، شکلات و …. از این نمونه یخچال کمک گرفت.

دیفراست دار

به این نوع مدل که در اصطلاح پخش مویرگی هم گفته می‌شود بیشتر برای محصولاتی مانند مرغ، ماهی، گوشت، سوسیس و کالباس،  لبنیات، میوه و …  استفاده می‌شود زیرا در حمل این نوع مواد به طور مکرر در باز و بسته می‌شود.
همین طور از این مدل یخچال در مناطق آب و هوایی مرطوب برای پخش موادغذایی که دارای رطوبت و بخارند، استفاده می‌شود .
Image

ویژگی کامیون یخچال‌دار

در سال ۱۹۲۵ اولین کامیون‌های مجهز به یخچال‌های مکانیکی را صنعت بستنی معرفی کرد و به تدریج در سال ۲۰۱۰ حدود ۴ میلیون کامیون با یخچال و فریزر در سراسر جهان مورد استفاده قرار گرفتند.
    کامیون یخچال‌دار به خاطر اینکه برای حمل مواد فاسد شدنی به کار می‌روند، باید دارای خصوصیات خاصی مانند عایق بودن برای جلوگیری از بین رفتن انرژی  و ایزوله بودن برای جلوگیری از ورود و خروج هر آلودگی به داخل کامیون باشند.
کامیون‌های یخچال‌دار مجهز به انواع سیستم‌ های خنک ‌کننده دیزلی و مکانیکی هستند. دی اکسید کربن در این یخچال‌ها باعث خنک شدن محیط شده و به شکل مایع یا یخ خشک می‌توان آن‌ها را مشاهده کرد.
کامیون یخچال‌دار را می‌توان یک واحد از یخچال‌های عایق تلقی کرد که روی یک شاسی نصب و طراحی شده‌اند تا دمای خارج از کامیون راحتی در شرایط گرم تابستان حفظ کنند. این عمل توسط کندانسورها انجام می‌شود، این قطعه فلزی شامل لوله‌ای است که یک مایع خنک ‌کننده در آن جریان دارد.

ساختار کامیون یخچال‌دار

همه سازندگان کامیون‌های یخچال‌دار قوانین و ساختار یکسانی در تهیه و تولید آن دارند و تنها فرقی که می‌توان در آن‌ها مشاهده کرد بر اساس ابعاد و اندازه، ارتفاع و طول، جنس به کار رفته در بخش‌های مختلف آن و... است. حال اگر بخواهیم بخش ‌های اصلی یک کامیون را بررسی کنیم باید به موارد زیر اشاره کرد:

روش آسان برای حمل بار با کامیون‌های یخچال‌دار

برای انتقال دادن گوشت و مواد غذایی و لبنی و برخی از میوه‌ها (مثل توت فرنگی) که به دمای پایین احتیاج دارند و احتمال فاسد شدن آن‌ها در مسافت های طولانی و در حجم‌‌های بالا وجود دارد، باید بعد از اخذ بارنامه حتماً از کامیون یخچال‌دار استفاده کرد.  تفاوت بزرگ و مهمی که این کامیون‌ها نسبت به انواع خود دارند، وجود یک یخچال بسیار بزرگ برای سرمایش در کانتینر (قسمت بار) است.

سیستم روشنایی

به خاطر نداشتن نور کافی در داخل کامیون‌های یخچال‌دار و احتمال استفاده و حمل و نقل مواد در شب و تاریکی یک سیستم روشنایی برای راحتی در جابجایی مواد داخل کامیون لازم و ضروری است.

کانال هوا

این کانال به منظور عبور بهتر هوا تعبیه می‌‌شود. به همین علت در کف اتاق کانتینر تعدادی مجرای کانالی برای جلوگیری از تبادل هوای خارج و داخل قرار داده شده است.

کانتینر

نقش یخچال بسیار بزرگ در این کامیون‌ها بر عهده کانتینر است. این قسمت دارای بخش‌های زیادی است. در زمان تولید این بخش شرکت سازنده باید دقت کافی برای عایق بندی به کار گیرد تا از خروج سرما و ورود گرما کاملاً جلوگیری کند. اگرعایق‌بندی به خوبی انجام شود دیگر مواد فاسد شدنی به راحتی و در طول مسیر جابجایی خراب نمی‌شوند.
نکته مهم دیگری باید به آن توجه شود، موضوع ضخامت و قطر دیواره‌های کامیون یخچال‌دار است که باید بیشتر از کامیون‌‌های معمولی باشد. تولید کنندگان با قرار دادن پارچه‌ای در روی اتاق‌‌های یخچالی سعی دارند تا یک عایق را نسبت به نور خورشید قرار دهند که از ورود هوای گرم به داخل اتاقک یخچال جلوگیری کنند.

شاسی

شاسی این یخچال‌ها مانند اسکلت یک ساختمان به حساب می‌آید، پس این شاسی و تمام قطعات فلزی که برای ساخته کامیون‌های یخچال‌دار استفاده می‌شود باید از جنس فولاد باشد تا در مسافت‌های طولانی استحکام بالایی از خود نشان داده و در زمان حمل بار مشکلی در بدنه ایجاد نشود.
کامیون یخچال دار

دیواره

دیواره‌‌ها را می‌توان در چند جهت مشاهده کرد که شامل دیواره‌های سقف (ضخامت سقف ۹۰ میلی‌متر)، جلو(ضخامت جلو ۱۱۰ میلی‌متر) و بغل (ضخامت کلیه بدنه ۹۰ میلی‌متر) هستند. این ساختار برحسب نیاز هر شرکت خدماتی و باربری در اندازه و ضخامت‌‌های گوناگون تولید می‌شود.

سردکننده

سردکننده‌ها برای تنظیم دما از حرکت میل لنگ کامیون و یا برق سه فاز استفاده می‌کنند.

درب عقب

درب عقب دارای دولنگه است که هر کدام از لنگه‌ها در روی ۳ لولا حرکت می‌کند و با یک قفل که طبق ضخامت درب‌ها معین شده به هم متصل می‌شوند. درب عقب دارای عایق‌بندی P.V.C با لاستیک مخصوص است.

خدمات باربری خود را به ما بسپارید

در صورتی که نیاز به مشاوره، خدمات باربری و ارسال بار از تهران به شهرستان را دارید، می‌توانید با شماره‌های زیر در تماس باشید. باربری پیک آمادگی قرارداد با سازمان‌ها، ارگان‌ها و شرکت‌های خصوصی و دولتی را دارد