کامیون های چند محوره

ماشین‌های تک محور و چند محور

کامیون از وسایل نقلیه باری است که قسمت عقب یا همان بارگیر آن به شکل پیوسته به کشنده یا کله وصل شده است. از این نوع وسیله‌ی نقلیه بیش‌تر برای حمل و نقل کالا، لوازم، وسایل و مواد سنگین استفاده می‌شود. و حتی به عنوان ماشین آتش نشانی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. که ظرفیت حمل و نقل 66 تن بار و یا بیشتر را داراست.

کامیون‌ها بر اساس قدرت، نوع چرخ، روش‌های تخلیه‌ی بار و حجم میزان بار قابل حمل طبقه بندی می‌شوند و بر اساس همین معیارها نیز انواع کامیون‌ها انتخاب می‌شوند.

ماشین‌های تک محور

این نوع از ماشین‌ها در قسمت انتهایی یا عقب خود تنها یک محور دارند و معمولا توانایی حمل بار تا ظرفیت 10 تن را دارا هستند. نام‌های دیگر این نوع از کامیون عبارتند از کامیون 6 چرخ، کامیون تک و کامیون 10 تنی. طول اتاق کامیون تک از 5.7 متر تا 6 متر است.
کشنده‌ی فاو تک محور یک کشنده‌ی قوی و همه کاره است که وزن آن بدون بار به حدود 79000 کیلوگرم می‌رسد و می‌تواند دو سرنشین را در خود جای دهد. نیروی این نوع از کامیون از طریق یک موتور 6 سیلندر خطی دیزل تامین می‌شود و مجهز به یک توربوشارژ است. که قادر خواهد بود 420 اسب بخار و 1900 نیوتن متر گشتاور تولید کند.
سوخت رسانی ماشین‌های تک محور با استفاده از پمپ انژکتوری است. و انتقال نیروی موتور بر چرخ‌ها به عهده‌ی گیربکس دستی گذاشته شده است، کلاچ هم از نوع تک صفحه‌ای خشک است که از یک فنر دیافراگمی به قطر 4300 میلی‌متر بهره می‌گیرد. ظرفیت باک آلومینیومی این نوع از کامیون به 600 لیتر می‌رسد.
کامیون تک محوره
محور عقب از نوع تک محور بوده و با کاهنده تک مرحله‌ای است که از قفل دیفرانسیل بهره گرفته است. سیستم تعلیق جلو از فنر پارابولیک به همراه میل موج‌گیر و کمک فنر است، سیستم تعلیق عقب نیز از فنر تخت فولادی به همراه بازوی Vشکل است. ترمز این کامیون کشنده از نوع دو مداره مستقل تمام پنوماتیکی  و ABS است. کابین آن نیز فلزی‌ست با پوشش مخصوص ضد زنگ و عایق صوتی و حرارتی که دارای سقفی‌ست بلند و تماما جوشکاری شده است. دو تخت‌خواب و آفتابگیر نیز درون آن قرار گرفته شده‌اند تا سبب راحتی و آرامش سرنشینان در زمان استراحت شوند.
از دیگر تجهیزاتی که در داخل کابین قرار گرفته‌اند می‌توان به کولر، بخاری، رادیو پخش به همراه USB، شیشه‌های برقی، آینه‌های برقی، قفل مرکزی، نمایشگر دیجیتال اطلاعات خودرو و صندلی تمام بادی راننده با قابلیت تنظیم در جهات مختلف اشاره کرد.
گیربکس این نوع کشنده تک محور هماهنگی و همراهی خوبی با موتور دارد و حداکثر نیرو را از آن استخراج می‌کند. کیفیت سواری آن هم به مدد بهره‌‌مندی از سیستم تعلیق نرم در جلو و عقب بسیار عالی است که با موتور 420 ، گیربکس شانزده دنده، سیستم ترمز بادی و جعبه فرمان توانسته جایگاه خوبی را در دل بازار ایران از آن خود کند.
کامیون چند محوره

ماشین‌های چند محور

ماشین‌های دو محور در قسمت عقبی یا انتهایی خود دو محور دارند و از همین رو به کامیون‌های جفت هم مشهورند. توان حمل بار این ماشین‌ها تا 15 تن هم می‌رسد و طول فضایی که بار در آن قرار می‌گیرد غالبا حدود 7 متر است. از نام‌های دیگر این کامیون می‌توان به کامیون 10 چرخ، کامیون جفت و کامیون 15 تنی هم اشاره کرد. در کامیون‌ها و کشنده‌های جفت محور حداکثر نیروی وارده به محور جلو حدود 600 کیلوگرم و به محور عقب حدود 11400 کیلوگرم است.

و اما یکی از رایج‌ترین مدل‌های کامیون و کشنده‌ی  سه محوره، مدل دارای دو دیفرانسیل یا همان دارای دو محور محرک است که به زبان فنی به آن 4*6 گفته می‌شود. این نوع از ماشین‌های چند محور به طور فابریک دارای سه محور هستند که دو محوری که در انتهای کشنده قرار دارند نقش پیش برنده را دارا هستند. به این ترتیب معمولا همه‌ی مدل‌های 4*6 بدون قابلیت بالاگیر بوده و محور سوم همیشه روی زمین در حال حرکت است. بنابراین استهلاک این نوع از کامیون‌ها کمی بالاتر از انواع دیگر است. البته بد نیست بدانید که محور محرک عقبی فقط به خواست راننده و در زمان نیاز درگیر می‌شود و در دیگر زمان‌ها فقط محور دوم نقش محور محرک و به جلو برنده را ایفا می‌کند تا بتوان از استهلاک خودرو کم کرد.

خدمات باربری خود را به ما بسپارید

در صورتی که نیاز به مشاوره، خدمات باربری و ارسال بار از تهران به شهرستان را دارید، می‌توانید با شماره‌های زیر در تماس باشید. باربری پیک آمادگی قرارداد با سازمان‌ها، ارگان‌ها و شرکت‌های خصوصی و دولتی را دارد
آدرس باربری پیک

شماره همراه

09126627288

شماره همراه

09386100412

آدرس دفتر باربری

تهران، جاده ساوه، پایانه حمل و نقل نسیم شهر